13 Μαΐου 2009

Swami Vivekananda - Raja Yoga


-Με ποιο δικαίωμα μπορεί ο άνθρωπος να λέει ότι έχει μια ψυχή, όταν δεν τη νιώθει ή να λέει ότι υπάρχει Θεός, όταν δεν Τον βλέπει; Αν υπάρχει Θεός θα πρέπει να Τον δούμε, αν υπάρχει ψυχή θα πρέπει να τη γνωρίσουμε, διαφορετικά είναι καλύτερα να μην πιστεύουμε. Είναι καλύτερα να είσαι ένας ειλικρινής αθεϊστής παρά ένας υποκριτής

-Η παρατήρηση του εξωτερικού κόσμου είναι σχετικά εύκολη, επειδή έχουν επινοηθεί πολλά όργανα γι’ αυτό το σκοπό αλλά στον εσωτερικό κόσμο, δε διαθέτουμε κανένα όργανο για να μας βοηθήσει. Κι όμως ξέρουμε ότι για να οικοδομήσουμε μια πραγματική επιστήμη χρειαζόμαστε παρατηρήσεις.

-Η δύναμη της προσευχής, όταν οδηγηθεί με ακρίβεια και κατευθυνθεί προς τον εσωτερικό κόσμο, είναι ικανή να αναλύσει το νου και να μας αποκαλύψει αλήθειες. Οι δυνάμεις του νου είναι σαν διασκορπισμένες αχτίδες φωτός όταν συγκεντρώνονται, φωτίζουν.

-Όλη η δυστυχία πηγάζει από το φόβο, από τις ανικανοποίητες επιθυμίες. Ο άνθρωπος θα ανακαλύψει ότι ποτέ δεν πεθαίνει και θα πάψει να φοβάται το θάνατο. Όταν γνωρίσει ότι είναι τέλειος, θα πάψει να έχει μάταιες επιθυμίες. Όταν εξαλειφθούν αυτά τα δύο αίτια, ο άνθρωπος παύει να νιώθει δυστυχισμένος – νιώθει τέλει ευδαιμονία, ακόμα κι όταν βρίσκεται μέσα σ’ αυτό το σώμα.

-Κατά τον ράτζα – γιόγκι, ο εξωτερικός κόσμος δεν είναι παρά η χονδροειδής μορφή του εσωτερικού, του λεπτοφυούς κόσμου. Το λεπτοφυές είναι πάντοτε το αίτιο και το χονδροειδές είναι το αποτέλεσμα. Έτσι ο εξωτερικός κόσμος είναι το αποτέλεσμα και ο εσωτερικός το αίτιο.

-Είναι λάθος να πιστεύετε στα τυφλά. Πρέπει να ασκείτε τη δική σας λογική, τη δική σας κρίση.

-Ο νους που διαρκώς μεταβάλλεται και τρέχει από το ένα αντικείμενο στο άλλο, μπορεί όταν τελειοποιηθεί, άλλοτε να συνδέεται με πολλά όργανα, άλλοτε με ένα, και άλλοτε με κανένα. Όταν για παράδειγμα ακούω το τικ-τακ ενός ρολογιού με μεγάλη προσοχή, μπορεί να μη βλέπω τίποτα – κι ας είναι τα μάτια μου ορθάνοιχτα, πράγμα που μαρτυρεί, ότι ο νους δεν ήταν συνδεδεμένος με το όργανο της όρασης την ώρα που ήταν ώρα που ήταν συνδεδεμένος με το όργανο της ακοής. Αλλά, ο τελειοποιημένος νους μπορεί να συνδεθεί ταυτόχρονα με όλα τα όργανα. Έχει μάλιστα και την ικανότητα να αναστρέφεται και να ατενίζει τα ίδια του τα βάθη.

-...λέει η γκιτά, δεν μπορεί να γίνεις ένας γιόγκι. «Όποιος απέχει από την τφοή, όποιος μένει άγρυπνος, όποιος κοιμάται υπερβολικά, όποιος εργάζεται υπερβολικά, όποιος δεν εργάζεται – κανένας από αυτούς δεν μπορεί να γίνει γιόγκι».

-Η Ράτζα – γιόγκα έχει οχτώ βαθμίδες. Η πρώτη βαθμίδα ονομάζεται γιάμα και αποτελείται από το μη – φόνο, τη φιλαλήθεια, τη μη – κλοπή, την εγκράτεια και τη μη – αποδοχή δώρων. Η δεύτερη βαθμίδα, η νιγιάμα, αποτελείται από την αγνότητα, την ικανοποίησης [με ότι έχουμε], την πειθαρχία, τη μελέτη και την υποταγή στον Θεό. Οι υπόλοιπες βαθμίδες είναι η ασάνα [σταθερή σωματική στάση], η πραναγιάμα [υποταγή της πράνα], η πρατγιαχάρα [‘απόσυρση’ των αισθήσεων από τα αντικείμενα τους], η ντχάρανα [ ‘πρόσδεση’ του νου σ’ ένα σημείο], η ντχγιάνα [‘προσήλωση’ ή ‘διαλογισμός’] και το σαμάντχι [υπερσυνεινηδητή εμπειρία.

-Ένας γιόγκι δεν πρέπει να βλάπτει κανέναν – ούτε με τη σκέψη του, ούτε με τα λόγια του, ούτε με τα έργα του. Η συμπόνια του δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στους ανθρώπους αλλά να απλώνεται πιο πέρα και να αγκαλιάζει ολόκληρο το σύμπαν.

-...είναι αναγκαίο να βρει ο καθένας τη στάση στην οποία θα μπορεί να παραμένει ακίνητος για πολλή ώρα. Πρέπει ο καθένας να διαλέξει μια άνετη στάση…. Ορισμένα ενεργειακά ρεύματα πρέπει να μετατοπισθούν και να διοχετευθούν αλλού. Θα εμφανιστούν νέοι τύποι δονήσεων κι ολόκληρος ο οργανισμός μας θα ‘μετασχηματιστεί’.

-…μια δυο απλές εφαρμογές των χάτχα – γιόγκις είναι πολύ χρήσιμες. Για παράδειγμα, ίσως μερικοί από εσάς βρείτε πολύ χρήσιμο για τους πονοκεφάλους να πίνετε λίγο κρύο νερό μέσα από τη μύτη σας μόλις ξυπνάτε το πρωί, το κεφάλι σας θα νιώθει δροσερό όλη μέρα και δε θα κρυολογήσετε ποτέ. Είναι πολύ εύκολο από τα ρουθούνια, αντλώντας το νερό με την εισπνοή.

1-…οδηγίες που δίνει στα σχόλια του(ο Σανκαρατσάργια) πάνω στην σβετασβάταρα Ουπανισαντ 2.8:«Όταν οι ρυπαρότητες του νου ξεπλυθούν από την πραναγιάμα, ο νους ακινητοποιείται στο Μπράχμαν, γι’ αυτό το λόγο, αναφέρουμε παρακάτω την πραναγιάμα. Αφού καθαρθούν οι αγωγοί, φανερώνεται η ικανότητα για άσκηση της πραναγιάμα. Κλείνουμε λοιπόν το δεξί ρουθούνι με το δεξιό αντίχειρα και εισπνέουμε μέχρι πληρότητας, από το αριστερό ρουθούνι. Σε άμεση συνέχεια, χωρίς αναμονή, εκπνέουμε από το δεξί – αφού πρώτα κλείσουμε το αριστερό ρουθούνι με το μικρό μας δάχτυλο. Κατόπιν, εισπνέουμε μέχρι πληρότητας από το δεξί, και αμέσως εκπνέουμε εντελώς, από το αριστερό. Όποιος κάνει αυτή την άσκηση από τρεις μέχρι πέντε φορές στα τέσσερα σημεία της ημέρας – δηλαδή, πριν την ανατολή του ήλιου, το μεσημέρι, το σούρουπο και τα μεσάνυχτα – επιτυγχάνει τον καθαρμό των αγωγών μέσα σε 15 μέρες ή σ’ ένα μήνα. Έπειτα αρχίζει η πραναγιάμα.

2-Για παράδειγμα, μετά από μερικούς μήνες εξάσκησης, ίσως ανακαλύψετε ότι αρχίζετε να μπορείτε να διαβάζετε τις σκέψεις των άλλων, θα περνούν από το μυαλό σας σε μορφή εικονών. Ίσως πάλι μπορέσετε να ακούσετε πράγματα που συμβαίνουν σε μεγάλη απόσταση, εφόσον συγκεντρώσετε το νου σας με την επιθυμία να τα ακούσετε. Αυτές οι αναλαμπές θα έρθουν σε μικρές δόσεις στην αρχή, αλά θα είναι αρκετές για να σας χαρίσουν πίστη, δύναμη και ελπίδα….

3-…. Όμως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι τα παραπάνω δεν είναι παρά ένα μέσο, ο στόχος, το τέρμα όλης αυτής της εξάσκησης είναι η απελευθέρωση της ψυχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: